* Siły wypadkowa i równoważąca.

Cele
Uczeń:
  •  podaje cechy sił równoważących się
  •  wyznacza wartości sił równoważących się za pomocą siłomierza oraz opisuje przebieg i wynik doświadczenia
  •  przedstawia graficznie siły równoważące się i je opisuje
  •  podaje przykłady sił równoważących się z życia codziennego 
  •  określa cechy siły wypadkowej
  •  podaje przykłady sił wypadkowych z życia codziennego
  •  dokonuje (graficznie) składania sił działających wzdłuż tej samej prostej
  • rozróżnia siły wypadkową i równoważącą 

 


Doświadczenie 1 (myślowe)

Wyobraź sobie, że chcemy ulepić bałwana. Śniegową kulę najpierw lepi jedna osoba, a gdy nie może już sobie poradzić pomaga jej druga.

 

Doświadczenie 2 (myślowe)

Dwa psy, duży i mały, ciągną czapkę w różne strony, wzdłuż jednego kierunku. W którą stronę przesunie się szalik?

 

Siłą wypadkową nazywamy taką siłę, która zastępuje działanie innych sił zwanych siłami składowymi.

 

a) 

Siły działające w tę samą stronę (1cm = 1N)

Jeśli siły działają w tą samą stronę to dodajemy ich wartości

 

b)

Siły działające w przeciwne strony (1cm = 1N)

Jeśli siły działają w przeciwne strony, to odejmujemy ich wartości. Siła wypadkowa działa w tę samą stronę, co większa z sił.

 

 c)

Siły się równoważą, jeśli ich wypadkowa jest równa 0N. Ciało pozostaje w równowadze (w spoczynku) (1cm = 1N)

 

 

 

 

epodręczniki

 

 

 

🏠 Praca domowa 

Zadanie dla chętnych 😀
Bolek i Lolek ciągną worek z piachem. Bolek działa siłą F1= ..... N, a Lolek z siłą F2=...... N. Oblicz wartość siły wypadkowej, z jaką dzieci ciągną worek. Przedstaw ilustrację graficzną wektorów. Przyjmij, że 5N odpowiada wektorowi o długości 1cm 
  • F1= 50 N i F2=30 N 
  • F1= 40 N i  F2=20 N
  • F1= 10 N i  F2=10 N