* Przedmiotowy system oceniania.

 Przedmiotowe Zasady Oceniania zostały opracowane na podstawie:

  1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków
    i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
  2. Programu nauczania techniki,
  3. Podstawy programowej kształcenia ogólnego z techniki na poziomie szkoły podstawowej.
  4. Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania;
  5. Statutu Szkoły.

Cele oceniania:

  1.  Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
  2.  Pomoc uczniowi w planowaniu swojego rozwoju.
  3.  Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
  4.  Dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
    i uzdolnieniach ucznia.
  5. Porównanie wiedzy i umiejętności ucznia z wymaganiami edukacyjnymi, zawartymi w podstawie programowej.  
  6. Dokonanie klasyfikacji ucznia i sprawdzenie jego stopnia przygotowania do dalszego etapu kształcenia.

Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

 

I.  Obszary i formy aktywności uczniów podlegające ocenianiu:

 

       Obszary: 

      • wiedza i umiejętności oraz wykorzystywanie własnych możliwości;
      •  wiadomości i umiejętności ucznia wynikające z podstawy programowej nauczania techniki;
      • zaangażowanie ucznia w realizację powierzonych zadań;
      • aktywność i systematyczność.

Formy aktywności: 

 

    1.  Praca na lekcji: 

      •  ćwiczenia praktyczne, prace wytwórcze;
      •  odpowiedzi ustne (znajomość danych zagadnień, posługiwanie się terminami i pojęciami technicznymi);
      • prezentowanie samodzielnie opracowanych zagadnień;
      • aktywność, systematyczność oraz jakość pracy;
      • współpraca w grupie;
      • stosowanie zasad bezpieczeństwa i właściwej organizacji pracy oraz higieny na stanowisku.
    1. Kartkówki.
    2. Prace domowe.
    3. Prace podejmowane z własnej inicjatywy np.: referaty, prezentacje, plansze poglądowe itp.
    4. Prace długoterminowe.
    5. Wykonane prace dodatkowe.
    6. Udział w konkursach.


     II. Kryteria oceny poszczególnych form aktywności:    

 

Formy aktywności

Kryteria oceny


ćwiczenia praktyczne,

prace wytwórcze

Przy ocenianiu brane będą pod uwagę:
  • zaangażowanie ucznia w wykonywaną pracę,
  •  przygotowanie stanowiska pracy i przestrzeganie zasad BHP,
  •  organizacja pracy,
  • ład i porządek na stanowisku pracy, 
  • sprawność w posługiwaniu się narzędziami,
  • oszczędne gospodarowanie materiałami,
  • estetyka wykonanej pracy,
  • samodzielność pracy,


kartkówki,

praca domowa

Przy ocenie brane będą pod uwagę:

  • prawidłowe wykonanie zadania,
  • estetyka wykonanych rysunków,
  • posługiwanie się pojęciami oraz prawidłową terminologią techniczną,
  • prawidłowe odpowiedzi,
prace długoterminowe

 Przy ocenianiu brane będą pod uwagę:

  • zrozumienie zadania,
  •  zaangażowanie,
  •  zaplanowanie i realizacja rozwiązań,
  • prezentacja poszczególnych wyników,
praca w grupie

  Przy ocenianiu brane będą pod uwagę:

  •  akceptowanie ustalonych zasad pracy w grupie,
  •  planowanie wspólnych działań,
  • współudział w podejmowaniu decyzji,
  • udział w dyskusji i słuchanie innych,
  • prezentowanie rezultatów pracy grupy,
udział 
w konkursach
Przy ocenianiu brane będą pod uwagę:                                            - udział i wysokie wyniki w konkursach technicznych i pokrewnych (np. bezpieczeństwa ruchu drogowego, wiedzy pożarniczej)
prace dodatkowe
Przy ocenianiu brane będą pod uwagę:
  • pomysłowość, inwencja twórcza i nowatorstwo,
  •  samodzielność i zaangażowanie oraz ilość włożonej pracy - zastosowanych materiałów i technik,