* Przewodniki i izolatory.

Cele
Uczeń:
  •  odróżnia przewodniki od izolatorów
  •  podaje przykłady przewodników i izolatorów 
  •  uzasadnia podział substancji na przewodniki i izolatory, biorąc pod uwagę ich budowę wewnętrzną
  •  przeprowadza doświadczenie, które potwierdza, że przewodnik i izolator można naelektryzować
  • wymienia przykłady zastosowania przewodników i izolatorów w życiu codziennym


Ze względu na łatwość, z jaką ciała przewodzą prąd elektryczny, dzielimy je na przewodnikiizolatory.

O właściwościach elektrycznych ciał decyduje ich budowa wewnętrzna. Ważną rolę odgrywają elektrony walencyjne.

 

Elektrony walencyjne w metalach (przewodnikach) mogą się swobodnie poruszać w obrębie całego ciała, ponieważ nie są związane z atomami; są to tzw. elektrony swobodne. Po naelektryzowaniu takiego ciała i (następnie) dotknięciu zgromadzony na nim ładunek zostaje odprowadzony do ziemi za pośrednictwem dotykającej go ręki – ciało staje się elektrycznie obojętne, więc nie przyciąga skrawków papieru.


Elektrony w izolatorach są silnie związane z atomami i nie mogą się swobodnie poruszać. Podczas elektryzowania przez tarcie z powierzchni izolatora udaje się oderwać tylko te spośród nich, które w wyniku pocierania przechodzą na drugie ciało, elektryzując je ujemnie.

 

 


Przewodniki i izolatory można naelektryzować, ale przewodniki muszą być odizolowane od ziemi. 

Doświadczenie to jest zaprezentowane od 3,15 do 4,20 minuty na filmiku.




* epodręczniki