* Wielkości fizyczne, jednostki i pomiary.
Cele
Uczeń:
- wyraża wielkości fizyczne w odpowiadających im jednostkach
- przelicza jednostki czasu, takie jak sekunda, minuta, godzina
- wykonuje prosty pomiar (np. długości, czasu) i podaje wynik w jednostkach układu SI
- szacuje rząd wielkości spodziewanego wyniku pomiaru długości
- przelicza wielokrotności i podwielokrotności – przedrostki: mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-
Wielkość fizyczna – cecha ciała, którą możemy zmierzyć i wyrazić w odpowiednich jednostkach.
Zadanie 1
Uzupełnij tabelę, wymień znane ci przyrządy i jednostki, które służą do pomiaru wielkości:
grupa 1: masa
grupa 2: czas
grupa 3: długość,
grupa 4: temperatura,
Nazwa wielkości |
Przyrządy pomiarowe |
Jednostki |
np. masa
|
|
|
Wskaż wśród wymienionych jednostek tą, która Twoim zdaniem jest najczęściej stosowana …………………………..
|
Aby łatwiej porównywać wyniki pomiarów uzyskane przez różnych ludzi
w różnych miejscach na świecie, konieczne było wprowadzenie wspólnego
systemu miar.
Zadanie 2
Za pomocą linijki zmierz wskazaną krawędź prostopadłościanu - pomiar zapisz w zeszycie.
Mierzenie wielkości fizycznej polega na porównywaniu jej z przyjętą dla tej
wielkości jednostką. Jednostka jest zawsze zaznaczona na przyrządzie pomiarowym.
🏠 Praca domowa
Zadanie dla chętnych 😀
Wyszukaj informacji dotyczących innych jednostek, które powszechnie stosowane są w krajach anglosaskich.
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=NSVcm13HOeA&feature=emb_logo