* Ruch i jego względność.

Cele
Uczeń: 
  •  wskazuje przykłady ciał będących w ruchu na podstawie obserwacji życia codziennego
  •  wyjaśnia, na czym polega ruch ciała
  • wyjaśnia, na czym polega względność ruchu
  •  podaje przykłady układów odniesienia
  • wyjaśnia na przykładach, kiedy ciało jest w spoczynku, a kiedy w ruchu względem ciał przyjętych za układy odniesienia
  •  podaje przykłady względności ruchu we Wszechświecie
  •  opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu 
  •  wymienia elementy ruchu
  •  wyróżnia pojęcia toru i drogi 
  • przelicza jednostki czasu, takie jak sekunda, minuta, godzina 
  •  podaje jednostkę drogi w układzie SI
  •  odróżnia ruch prostoliniowy od ruchu krzywoliniowego
  • podaje przykłady ruchów: prostoliniowego i krzywoliniowego
     
 

 
Położenia ciała w przestrzeni można określić jedynie względem jakiegoś innego ciała zwanego układem odniesienia.

 
Ciało jest w ruchu, jeżeli w miarę upływu czasu zmienia swoje położenie względem wybranego układu odniesienia.
 
 
Ruch i spoczynek są względne. Oznacza to, że w zależności od wybranego układu odniesienia to samo ciało w tym samym czasie może znajdować się w spoczynku lub poruszać się i to w różny sposób. 
 
Wyjaśnienie co to jest układ odniesienia, względność ruchu od 0,40 do 4,13 minuty filmiku. 
 
 
 
Symulacja 
Układ odniesienia 
 
 
  
 
 
Torem ruchu nazywamy linię, którą zakreśla ciało wykonujące ruch.
 
Długość toru między dwoma jego punktami nazywamy drogą przebytą przez ciało i oznaczamy symbolem s.
s = [ m ]
 
 
Wyjaśnienie co to jest droga, tor od 4,13 do 6,12 minuty filmiku.
                              
Kiedy przemieszczenie będzie równe drodze ?


Wyjaśnienie tego zagadnienia od 6,13 do 6,21 minuty filmiku. 

 

 

 

Przypomnienie:

1 h = 60 min                    1 min = 1/60 h

1 min = 60 s                     1 s = 1/60 min

1 d = 24 h                         1 h = 1/24 d

                    1 h = 3600 s



 
 
 
 
 
 
 
Źródła:
https://slideplayer.pl
https://www.youtube.com/watch?v=RSQJA7lFrBk
https://www.vascak.cz/physicsanimations.php?l=pl