* Masa a siła ciężkości.

Cele
Uczeń:
  •  posługuje się pojęciem masy ciała
  •  wyraża masę w jednostce układu SI
  •  wykonuje działania na jednostkach masy (zamiana jednostek)
  •  bada zależność wskazania siłomierza od masy obciążników
  •   rozpoznaje proporcjonalność prostą
  •  planuje doświadczenie związane z wyznaczaniem masy ciała za pomocą wagi laboratoryjnej
  •   wyznacza masę ciała za pomocą wagi laboratoryjnej
  •  posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej
  •  rozróżnia pojęcia: masa, ciężar ciała
  •  posługuje się pojęciem siły ciężkości, podaje wzór na siłę ciężkości
  •  stosuje schemat rozwiązywania zadań, rozróżniając dane i szukane
  •  stosuje do obliczeń związek między siłą ciężkości, masą i przyspieszeniem grawitacyjnym
  • rozwiązuje zadania obliczeniowe z zastosowaniem wzoru na siłę ciężkości

 

Lekcja 1






 
Zajęcia laboratoryjne - ćwiczenia uczniowskie

Ćwiczenia uczniowskie

Do doświadczenia potrzebny jest siłomierz i kilka jednakowych obciążników. 

  1.  Zawieś siłomierz na statywie.
  2. Odczytaj, jaką siłę wskazuje, gdy nie wisi na nim żaden obciążnik.
  3. Zawieś na haczyku siłomierza jeden obciążnik. Odczytaj wskazania siłomierza.
  4. Powtórz taki sam pomiar dla dwóch i większej liczby obciążników.
  5. Zapisz wyniki pomiarów w tabelce.
 

Na podstawie danych z tabelki postaraj się przewidzieć jaka siła działałaby gdybyś zawiesił masę 1000 g, 5000 g - ........................................

 
Wniosek:
Wartość siły ciężkości (ciężaru) rośnie tyle samo razy, ile razy rośnie masa ciała.
 
Wartość siły ciężkości jest wprost proporcjonalna do masy ciała: Fc ~ m


                                      

 

 

Lekcja 2

             
               Siłę ciężkości obliczamy korzystając ze wzoru:
 
                                        
          
Fc - siła ciężkości [ N ]
m  - masa [ kg ]
g   - stały współczynnik proporcjonalności zwany przyspieszeniem ziemskim, który wynosi w przybliżeniu 10


 
 
 
 
 

 
zad. 1
Zadanie wytłumaczone na filmiku należy rozwiązać w zeszycie.
 
Jak rozwiązać zadanie wytłumaczył Jakub Fojcik uczeń klasy 7 Zespołu Szkolno Przedszkolnego w Borownie. 
 
 


 
 
zad.2

 
 
 
 
 
🏠  Praca domowa
 
zad. 1
Jaka jest wartość siły ciężkości działającej na torbę z zakupami o masie 4 kg?
 
zad. 2
Ziemia przyciąga worek z piaskiem siłą o wartości 200 N. Ile piasku znajduje się w worku ?
 
 

 
 
 
 
 
Źródło: 
Podręcznik szkolny, „Spotkania z fizyką ” ,Nowa Era; 
Internet: https://www.youtube.com/watch?v=sMi-LiqCoV4&feature=emb_logo
               https://www.youtube.com/watch?v=T4xytG--A2Q