* Ruch jednostajny prostoliniowy.
Cele
Uczeń:
- projektuje i wykonuje doświadczenie związane z wyznaczaniem prędkości ruchu pęcherzyka powietrza w zamkniętej rurce wypełnionej wodą lub marszu i biegu
- zapisuje wyniki pomiaru w tabeli
- opisuje przebieg i wynik przeprowadzonego doświadczenia
- wyjaśnia, jaki ruch nazywany jest jednostajnym prostoliniowym
- posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu
- wyjaśnia, dlaczego prędkość w ruchu jednostajnym ma wartość stałą
- oblicza wartość prędkości
- podaje jednostkę prędkości w układzie SI
- przelicza jednostki prędkości – przelicza wielokrotności i podwielokrotności
- sporządza dla ruchu jednostajnego prostoliniowego wykres zależności drogi od czasu na podstawie wyników pomiaru – skaluje i opisuje osie, zaznacza punkty pomiarowe – i odczytuje dane z tego wykresu
- rozpoznaje na podstawie danych liczbowych lub wykresu, że w ruchu jednostajnym prostoliniowym droga jest wprost proporcjonalna do czasu, posługuje się proporcjonalnością prostą
- wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie podanych informacji
- rozwiązuje zadania z zastosowaniem zależności między drogą, prędkością i czasem w ruchu jednostajnym
Lekcja 1
Ruch jednostajny prostoliniowy to ruch, w którym ciało pokonuje jednakowe odcinki drogi w takich samych odstępach czasu, a torem jest linia prosta.
Prędkość informuje nas, jaką drogę przebyło ciało w określonej jednostce czasu.
s - droga [ m ]
t - czas [ s ]
V - prędkość [ m/s ]
Lekcja 2
zad
Samochód jedzie z prędkością o wartości 25m/s. Ile wynosi wartość tej prędkości wyrażona w km/h.
zad 1 (zad na ocenę 3)
Oblicz prędkość ciała, które poruszając się ruchem jednostajnym przebyło drogę 4 km w czasie 2min.zad 2 (zad na ocenę 3)
Oblicz prędkość samochodu, który jadąc ruchem jednostajnym, w ciągu 2 godzin przebył drogę 140 km.zad 3 (zad na ocenę 4)
Oblicz, jaką drogę przebyło ciało, poruszając się przez 3 min ze stałą prędkością 0,5 m/min.
Odp: Ciało przebyło drogę 1,5 m. zad 4 (zad na ocenę 5)
Oblicz czas trwania ruchu samochodzika, który przejechał 20 m z prędkością 5m/s.
Odp: Czas trwania ruchu wynosi 4 s.
zad 5 (zad na ocenę 5)
Samochód osobowy wyjechał z Krakowa do Katowic. Prędkość maksymalna, jaką osiągnął wyniosła 120 km/h. Oblicz, w jakim czasie samochód dojechał do Katowic, gdyby jechał z prędkością maksymalną. Wyjaśnij, dlaczego rzeczywisty czas będzie o wiele dłuższy. Przyjmij odległość Katowic od Krakowa równą 80 km.
zad 6 (zad na ocenę 5)
Oblicz czas trwania ruchu antylopy, która dystans 100 m przebiegła z prędkością 20 km/h. (odp 18s)
Lekcja 3
Doświadczenie
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
Wyznaczanie szybkości przemieszczania się w czasie marszu (marszobiegu) po bieżni boiska szkolnego za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu.
Zestaw przyrządów i materiałów:
-taśma miernicza,
-stoper – np. w komórce
Doświadczenie:
Przebieg:
1)Podziel trasę na kilka odcinków o jednakowej długości. 2)Zmierz czas przejścia każdego z odcinków
3)Wyniki wpisz do tabeli.
Lp. | Droga s (m) | t1 (s) | t2 (s) | t3 (s) | t śr (s) | s/t (m/s) |
1. | ||||||
2. | ||||||
3. | ||||||
4. | ||||||
5. |
W zeszycie wykonaj wykres zależności (drogi od czasu) - s od t i prędkości od czasu V od t
Analiza wyników doświadczenia:
Czy przebyta droga jest wprost proporcjonalna do czasu; .........................................
Zapisz spostrzeżenia, uwagi z wykonanego doświadczenia .........................................
Źródło:
Podręcznik szkolny, „Spotkania z fizyką ” ,Nowa Era;
Internet: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/KKK/Z_gorki_na_pazurki/slownik/slownik.html
https://www.youtube.com/watch?v=G3aEdrGrAfQ&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=Z4MnbRtV98o
http://dydaktyka.fizyka.umk.pl