* Ruch jednostajny prostoliniowy.

Cele
Uczeń: 
  • projektuje i wykonuje doświadczenie związane z wyznaczaniem prędkości ruchu pęcherzyka powietrza w zamkniętej rurce wypełnionej wodą lub marszu i biegu
  •  zapisuje wyniki pomiaru w tabeli
  •  opisuje przebieg i wynik przeprowadzonego doświadczenia
  •  wyjaśnia, jaki ruch nazywany jest jednostajnym prostoliniowym 
  •  posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu
  •  wyjaśnia, dlaczego prędkość w ruchu jednostajnym ma wartość stałą
  •  oblicza wartość prędkości
  •  podaje jednostkę prędkości w układzie SI
  •  przelicza jednostki prędkości – przelicza wielokrotności i podwielokrotności
  •  sporządza dla ruchu jednostajnego prostoliniowego wykres zależności drogi od czasu na podstawie wyników pomiaru – skaluje i opisuje osie, zaznacza punkty pomiarowe – i odczytuje dane z tego wykresu
  •  rozpoznaje na podstawie danych liczbowych lub wykresu, że w ruchu jednostajnym prostoliniowym droga jest wprost proporcjonalna do czasu, posługuje się proporcjonalnością prostą 
  •  wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie podanych informacji 
  •  rozwiązuje zadania z zastosowaniem zależności między drogą, prędkością i czasem w ruchu jednostajnym

 

Lekcja 1

 
 

Ruch jednostajny prostoliniowy to ruch, w którym ciało pokonuje jednakowe odcinki drogi w takich samych odstępach czasu, a torem jest linia prosta.
 
 
Symulacja 
Ruch jednostajny prostoliniowy
 
 
 
 
 
Prędkość informuje nas, jaką drogę przebyło ciało w określonej jednostce czasu.
 

   

                                          s - droga   [ m ]
                               t - czas   [ s ]
                               V - prędkość  [ m/s ] 
 
 
 






Lekcja 2 




 
zad
Samochód jedzie z prędkością o wartości 25m/s. Ile wynosi wartość tej prędkości wyrażona w km/h.
 
 
 
 
 
zad 1 (zad na ocenę 3)
Oblicz prędkość ciała, które poruszając się ruchem jednostajnym przebyło drogę 4 km w czasie 2min.
 
 
 
zad 2 (zad na ocenę 3)
Oblicz prędkość samochodu, który jadąc ruchem jednostajnym, w ciągu 2 godzin przebył drogę 140 km.
 
 
zad 3 (zad na ocenę 4)
Oblicz, jaką drogę przebyło ciało, poruszając się przez 3 min ze stałą prędkością 0,5 m/min.

Odp: Ciało przebyło drogę 1,5 m.
 
 
zad 4 (zad na ocenę 5)
Oblicz czas trwania ruchu samochodzika, który przejechał 20 m z prędkością 5m/s.

Odp: Czas trwania ruchu wynosi 4 s.
 
 
zad 5 (zad na ocenę 5)
Samochód osobowy wyjechał z Krakowa do Katowic. Prędkość maksymalna, jaką osiągnął wyniosła 120 km/h. Oblicz, w jakim czasie samochód dojechał do Katowic, gdyby jechał z prędkością maksymalną. Wyjaśnij, dlaczego rzeczywisty czas będzie o wiele dłuższy. Przyjmij odległość Katowic od Krakowa równą 80 km.
 
 
zad 6 (zad na ocenę 5)
Oblicz czas trwania ruchu antylopy, która dystans 100 m przebiegła z prędkością 20 km/h. (odp 18s)








Lekcja 3
 
Doświadczenie



INSTRUKCJA DLA UCZNIA

Wyznaczanie szybkości przemieszczania się w czasie marszu (marszobiegu) po bieżni boiska szkolnego za pośrednictwem pomiaru odległości i czasu.


Zestaw przyrządów i materiałów:
-taśma miernicza, 
-stoper – np. w komórce  
 
Doświadczenie: 
Przebieg: 
1)Podziel trasę na kilka odcinków o jednakowej długości. 2)Zmierz czas przejścia każdego z odcinków
3)Wyniki wpisz do tabeli.

Lp.
Droga s (m)t1 (s)t2 (s)t3 (s)   t śr (s)s/t (m/s)
1.






2.






3.






4.






5.






 
 
W zeszycie wykonaj wykres zależności (drogi od czasu) - s od i prędkości od czasu V od t



Analiza wyników doświadczenia:  
 
Czy przebyta droga jest wprost proporcjonalna do czasu; ......................................... 
 
Zapisz spostrzeżenia, uwagi z wykonanego doświadczenia .........................................







Źródło: 
Podręcznik szkolny, „Spotkania z fizyką ” ,Nowa Era; 
Internet: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/KKK/Z_gorki_na_pazurki/slownik/slownik.html
                https://www.youtube.com/watch?v=G3aEdrGrAfQ&feature=emb_logo 
                https://www.youtube.com/watch?v=Z4MnbRtV98o
                http://dydaktyka.fizyka.umk.pl