* Jak przeprowadzić doświadczenia.

Cele
Uczeń:
  • rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie,
  • przeprowadza wybrane obserwacje i doświadczenia, korzystając z ich opisów,
  • opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu,
  • posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej,
  • zapisuje wynik pomiaru zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub danych,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów, doświadczeń,

  

Obserwacja - metoda badawcza polegająca na spostrzeganiu przedmiotów, zjawisk, roślin i zwierząt za pomocą zmysłów lub przyrządów.

Doświadczenie - wywołanie lub odtworzenie jakiegoś zjawiska w warunkach laboratoryjnych w celu wyjaśnienia jego przebiegu.

 

 

Do wykonania pomiarów należy się przygotować:

  • skompletować potrzebne przyrządy,
  • sporządzić tabelę do wpisania wyników pomiarów,
  • wykonać schematyczny rysunek układu doświadczalnego lub mierzonego przedmiotu, zastępujący opis słowny, 

Mierzona wielkość

Pomiar 1.

Pomiar 2.

Pomiar 3.

Średnia pomiarów

Długość     a

 

 

 

 

Szerokość  b

 

 

 

 

 

Każdy pomiar jest obarczony niepewnością pomiarową. Aby uzyskać wartość najbliższą rzeczywistej, wykonujemy pomiar tej samej wielkości fizycznej kilka razy. Następnie obliczamy średnią arytmetyczną wyników pomiarów i zaokrąglamy ją do najmniejszej działki skali przyrządu.


Każdy przyrząd pozwala dokonywać pomiaru z pewną dokładnością. Jest ona równa najmniejszej działce skali tego przyrządu.

Linijka aluminiowa 30 cm Cinqpoints - RULER30 | Fabryka Form

 

Linijką, która ma podziałkę co 1mm, można mierzyć długość z dokładnością do 1 mm. 

Jeśli wynikiem pomiaru długości jest np. 55 mm, a dokładność wynosi 1 mm, zapisujemy to w następujący sposób:

55 mm  -+ 1 mm