* Atomy i cząsteczki.
Cele
Uczeń:
- podaje przykłady świadczące o cząsteczkowej budowie materii
- wyjaśnia zjawisko zmiany objętości cieczy w wyniku mieszania się na postawie doświadczenia modelowego
- wyjaśnia, na czym polega zjawisko dyfuzji
- podaje przykłady zjawiska dyfuzji w przyrodzie i w życiu codziennym
- demonstruje zjawisko dyfuzji w cieczach i gazach
Wszystkie ciała zbudowane są z cząsteczek, które są w ciągłym ruchu.
Cząsteczkową budowę materii potwierdzają różne doświadczenia.
Kontrakcja objętości ‒
zjawisko fizyczne polegające na zmianie objętości roztworu lub
mieszaniny.
Wniosek z doświadczenia:
- Woda i denaturat mają budowę cząsteczkową, a cząsteczki są różnej wielkości. Podczas ich mieszania puste miejsca między cząsteczkami denaturatu wypełniły cząsteczki wody.
Dyfuzja to samorzutne rozprzestrzenianie się cząsteczek jednej substancji w drugiej. W wyniku dyfuzji następuje mieszanie się różnych substancji.
Doświadczenie wykonała Wypych Nicola uczennica klasy VII
Szkoły Podstawowej w
Radostkowie.
Doświadczenie wykonała Grabara Julia uczennica klasy VII
Szkoły Podstawowej w Radostkowie.
Wniosek z doświadczenia:
- W wyższej temperaturze dyfuzja zachodzi szybciej, bo średnie szybkości cząsteczek są większe.
- Dyfuzja zachodzi w gazach, cieczach i ciałach stałych. Najszybciej w gazach, najwolniej w ciałach stałych.
🏠 Praca domowa
Zadanie dla chętnych 😀
Wyjaśnij znaczenie zjawiska dyfuzji dla życia ludzi i zwierząt.
Źródło:
Podręcznik szkolny, „Spotkania z fizyką ” ,Nowa Era;
https://phet.colorado.edu/sims/html/diffusion/latest/diffusion_en.html
https://www.youtube.com/watch?v=WLY0MqbZoRM