* Atomy i cząsteczki.

Cele
Uczeń:
  •  podaje przykłady świadczące o cząsteczkowej budowie materii 
  •  wyjaśnia zjawisko zmiany objętości cieczy w wyniku mieszania się na postawie doświadczenia modelowego
  • wyjaśnia, na czym polega zjawisko dyfuzji
  • podaje przykłady zjawiska dyfuzji w przyrodzie i w życiu codziennym
  • demonstruje zjawisko dyfuzji w cieczach i gazach

 


 

 

Wszystkie ciała zbudowane są z cząsteczek, które są w ciągłym ruchu.

Mieszanie się substancji

 

Cząsteczkową budowę materii potwierdzają różne doświadczenia.

Kontrakcja objętości zjawisko fizyczne polegające na zmianie objętości roztworu lub mieszaniny.
 

 Wniosek z doświadczenia:
  •  Woda i denaturat mają budowę cząsteczkową, a cząsteczki są różnej wielkości. Podczas ich mieszania puste miejsca między cząsteczkami denaturatu wypełniły cząsteczki wody.
 
 
 
Dyfuzja to samorzutne rozprzestrzenianie się cząsteczek jednej substancji w drugiej. W wyniku dyfuzji następuje mieszanie się różnych substancji.
 
  
Doświadczenie wykonała Wypych Nicola uczennica klasy VII Szkoły Podstawowej w
 Radostkowie.

Doświadczenie wykonała Grabara Julia uczennica klasy VII Szkoły Podstawowej w Radostkowie. 


 
 Wniosek z doświadczenia:
  • W wyższej temperaturze dyfuzja zachodzi szybciej, bo średnie szybkości cząsteczek są większe.
  • Dyfuzja zachodzi w gazach, cieczach i ciałach stałych. Najszybciej w gazach, najwolniej w ciałach stałych.





Symulacja


 








 

🏠 Praca domowa 

Zadanie dla chętnych 😀
 
 Wyjaśnij znaczenie zjawiska dyfuzji dla życia ludzi i zwierząt. 
 
 
 
 
 

 
Źródło: 
Podręcznik szkolny, „Spotkania z fizyką ” ,Nowa Era;
https://phet.colorado.edu/sims/html/diffusion/latest/diffusion_en.html 
https://www.youtube.com/watch?v=WLY0MqbZoRM