* Wysokość i głośność dźwięku.

Cele
Uczeń:
  •  wytwarza dźwięki o większej i mniejszej częstotliwości od częstotliwości danego dźwięku za pomocą drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego 
  •  wykazuje doświadczalnie, od jakich wielkości fizycznych zależą wysokość i głośność dźwięku
  •  opisuje mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych
  •  opisuje jakościowo związek między wysokością dźwięku a częstotliwością fali oraz związek między natężeniem dźwięku (głośnością) a energią i amplitudą fali
  •  analizuje wykresy różnych fal dźwiękowych wytworzone za pomocą oscyloskopu 
  •  posługuje się pojęciami infradźwięków i ultradźwięków
  •  rozróżnia: dźwięki słyszalne, ultradźwięki i infradźwięki
  •  podaje przykłady źródeł i zastosowań ultradźwięków i infradźwięków 
  •  wymienia szkodliwe skutki hałasu
  •  posługuje się pojęciem poziomu natężenia dźwięku wraz z jego jednostką (1 dB)
  •  przedstawia rolę fal dźwiękowych w przyrodzie 



Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań – im wyższa częstotliwość, tym wyższy dźwięk.

 

Im większa amplituda drgań, tym głośniejszy dźwięk. 

 (wyjaśnienie od 0,20 do 2,06 minuty filmiku)

 

 


( wyjaśnienie od 3,09 do 9,20 minuty filmiku)

 

 

Hałas to zbyt głośne, nieprzyjemne i drażniące dźwięki. Narażenie na hałas jest szkodliwe dla zdrowia.

Zwalczanie hałasu:

  •  stosowanie osłon na uszy, np. podczas pracy w hali produkcyjnej;
  •  izolowanie źródeł hałasu, np. stosowanie w maszynach obudów wykonanych z materiałów dźwiękochłonnych;
  •  izolowanie miejsc, w których przebywają ludzie, od męczących głośnych dźwięków za pomocą ekranów dźwiękochłonnych.

 

Poziom natężenia dźwięku podaje się w belach (1 B) oraz (częściej) w decybelach (1 dB).






 


Żródłoa:

https://www.youtube.com/watch?v=Gmj0jJNCyu - fizyka od podstaw