* Wysokość i głośność dźwięku.
Cele
Uczeń:
- wytwarza dźwięki o większej i mniejszej częstotliwości od częstotliwości danego dźwięku za pomocą drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego
- wykazuje doświadczalnie, od jakich wielkości fizycznych zależą wysokość i głośność dźwięku
- opisuje mechanizm wytwarzania dźwięku w instrumentach muzycznych
- opisuje jakościowo związek między wysokością dźwięku a częstotliwością fali oraz związek między natężeniem dźwięku (głośnością) a energią i amplitudą fali
- analizuje wykresy różnych fal dźwiękowych wytworzone za pomocą oscyloskopu
- posługuje się pojęciami infradźwięków i ultradźwięków
- rozróżnia: dźwięki słyszalne, ultradźwięki i infradźwięki
- podaje przykłady źródeł i zastosowań ultradźwięków i infradźwięków
- wymienia szkodliwe skutki hałasu
- posługuje się pojęciem poziomu natężenia dźwięku wraz z jego jednostką (1 dB)
- przedstawia rolę fal dźwiękowych w przyrodzie
Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości drgań – im wyższa częstotliwość, tym wyższy dźwięk.
Im większa amplituda drgań, tym głośniejszy dźwięk.
(wyjaśnienie od 0,20 do 2,06 minuty filmiku)
( wyjaśnienie od 3,09 do 9,20 minuty filmiku)
Hałas to zbyt głośne, nieprzyjemne i drażniące dźwięki. Narażenie na hałas jest szkodliwe dla zdrowia.
Zwalczanie hałasu:
- stosowanie osłon na uszy, np. podczas pracy w hali produkcyjnej;
- izolowanie źródeł hałasu, np. stosowanie w maszynach obudów wykonanych z materiałów dźwiękochłonnych;
- izolowanie miejsc, w których przebywają ludzie, od męczących głośnych dźwięków za pomocą ekranów dźwiękochłonnych.
Poziom natężenia dźwięku podaje się w belach (1 B) oraz (częściej) w decybelach (1 dB).
Żródłoa:
https://www.youtube.com/watch?v=Gmj0jJNCyu - fizyka od podstaw