* Badanie ruchu prost. jednostajnie przyspieszonego.
Cele
Uczeń:
- planuje i przeprowadza doświadczenie związane z badaniem ruchu kulki swobodnie staczającej się po metalowych prętach z użyciem przyrządów analogowych lub cyfrowych i programu do analizy materiałów wideo – mierzy czas i długość
- wyjaśnia, że w ruchu jednostajnie przyspieszonym bez prędkości początkowej odcinki drogi pokonywane w kolejnych sekundach mają się do siebie jak kolejne liczby nieparzyste
- rozwiązuje zadania rachunkowe z zastosowaniem wzorów na drogę, prędkość i przyspieszenie dla ruchu jednostajnie przyspieszonego
- analizuje ruch ciała na podstawie filmu
- przelicza jednostki drogi, prędkości i przyspieszenia
zad 1 (zadanie na 3)
Pociąg rusza z przyspieszeniem 0,4 m/s2 . Jaką drogę przebędzie w czasie 10 s?
odp. 20m zad 2 (zadanie na 3)
Pociąg rusza z przyspieszeniem 0,4 m/s2 . Jaką drogę przebędzie w czasie 20 s?
odp. 80m zad 3 (zadanie na 3)
Rowerzysta jechał z prędkością 2 m/s, a następnie w ciągu 6 s rozpędził się do prędkości 5 m/s. Z jakim przyspieszeniem poruszał się rowerzysta ?
zad 4 (zadanie na 4)
Autokar ruszył i przez 10s jechał z przyspieszeniem 1,2 m/s2.
Oblicz jaką osiągnął prędkość.
odp. 12 m/s.
zad 5 (zadanie na 5)
Myśliwiec leci z przyspieszeniem 20 m/s2. Jak długo będzie się rozpędzał od 100 m/s do 300 m/s.
odp. 10s