* Siła i jej cechy.

Cele
Uczeń:
  •  określa siłę jako miarę oddziaływań
  •  planuje doświadczenie związane z badaniami cech sił i wybiera właściwe narzędzia pomiaru
  •  wymienia cechy siły
  •  wyjaśnia, czym się różni wielkość fizyczna wektorowa od wielkości liczbowej (skalarnej) i wymienia przykłady tych wielkości fizycznych
  •  stosuje pojęcie siły jako wielkości wektorowej
  •  wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły
  •  mierzy siłę za pomocą siłomierza
  •  przedstawia graficznie siłę – rysuje wektor siły

 

Zachęcam do obejrzenia filmiku, który przybliży omawiane zagadnienie.

 Od 7 minuty filmu przedstawiona jest symulacja pomiaru siły.
 
 
Wielkości fizyczne dzielimy na:
  • skalarne - takie, które mają tylko jedną cechę - wartość: np. czas, długość, masa, temperatura,
  • wektorowe - takie, które posiadają 4 cechy (tzw cechy wektora)
    • kierunek - prosta wzdłuż której działa wektor
    • zwrot - określa w którą stronę na danym kierunku działa wektor
    • wartość - wartość danej wielkości wektorowej, długość wektora
    • punkt przyłożenia 
 Wektory i skalary - Bez kategorii - Fizyka dla gimnazjum i liceum. Matura z  fizyki.
 
Jedna z wielkości wektorowych jest siła.  
                            Siła jest miarą oddziaływań ciał na siebie.
                            Siłę oznaczamy symbolem F. Jednostką siły jest niuton: [F] = 1 N
 
 
 Wielkości wektorowe nad symbolem mają strzałkę.

 

 
 Siłomierz (dynamometr) - przyrząd do pomiaru wartości działającej siły.
 Mechanika: Z019 - Siłomierz 5 N
 
 
 
 
 
 
 
🏠 Praca domowa 
 
Rozwiąż w zeszycie zadanie:
 
Zakładając, że sile o wartości 1 N odpowiada odcinek o długości 4 cm, przedstaw graficznie siły o wartościach: 
a) 3 N, zwrot w prawo, kierunek poziomy; 
b) 2,2 N, zwrot w dół, kierunek pionowy; 
c) 6 N, zwrot w górę, kierunek pionowy; 
d) 2,2 N, zwrot w lewo, kierunek poziomy. 

 


 

Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=B-2dw92bIBk&feature=emb_logo