* Siła i jej cechy.
Cele
Uczeń:
- określa siłę jako miarę oddziaływań
- planuje doświadczenie związane z badaniami cech sił i wybiera właściwe narzędzia pomiaru
- wymienia cechy siły
- wyjaśnia, czym się różni wielkość fizyczna wektorowa od wielkości liczbowej (skalarnej) i wymienia przykłady tych wielkości fizycznych
- stosuje pojęcie siły jako wielkości wektorowej
- wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły
- mierzy siłę za pomocą siłomierza
- przedstawia graficznie siłę – rysuje wektor siły
Zachęcam do obejrzenia filmiku, który przybliży omawiane zagadnienie.
Od 7 minuty filmu przedstawiona jest symulacja pomiaru siły.
Wielkości fizyczne dzielimy na:
- skalarne - takie, które mają tylko jedną cechę - wartość: np. czas, długość, masa, temperatura,
- wektorowe - takie, które posiadają 4 cechy (tzw cechy wektora)
- kierunek - prosta wzdłuż której działa wektor
- zwrot - określa w którą stronę na danym kierunku działa wektor
- wartość - wartość danej wielkości wektorowej, długość wektora
- punkt przyłożenia
Jedna z wielkości wektorowych jest siła.
Siła jest miarą oddziaływań ciał na siebie.
Siłę oznaczamy symbolem F. Jednostką siły jest niuton: [F] = 1 N
Wielkości wektorowe nad symbolem mają strzałkę.
Siłomierz (dynamometr) - przyrząd do pomiaru wartości działającej siły.
🏠 Praca domowa
Zakładając, że sile o wartości 1 N odpowiada odcinek o długości 4 cm, przedstaw graficznie siły o wartościach:
a) 3 N, zwrot w prawo, kierunek poziomy;
b) 2,2 N, zwrot w dół, kierunek pionowy;
c) 6 N, zwrot w górę, kierunek pionowy;
d) 2,2 N, zwrot w lewo, kierunek poziomy.
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=B-2dw92bIBk&feature=emb_logo