* Gęstość i jej jednostka. Wyznaczanie gęstości.
- posługuje się pojęciem gęstości ciała
- wyraża gęstość w jednostce układu SI
- wykonuje działania na jednostkach gęstości – zamiana jednostek
- wyjaśnia, dlaczego ciała zbudowane z różnych substancji mają różną gęstość
- analizuje różnice gęstości substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów
- posługuje się tabelami wielkości fizycznych w celu odszukania gęstości substancji
- stosuje do obliczeń związek gęstości z masą i objętością
- rozwiązuje zadania, stosując do
obliczeń związek między masą, gęstością i objętością ciał
Piłka do siatkówki i kula do gry w kręgle są tej samej wielkości, ale druga z nich ma większą masę, ponieważ jest wykonana z plastiku, który zawiera wiele ściśle upakowanych cząstek materii. Piłka siatkowa jest wypełniona powietrzem, zawierającym mniej cząstek materii, które są bardziej od siebie oddalone. Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą – ciecze, a najmniejszą – gazy.
Gęstość to wielkość fizyczna określająca masę substancji przypadającej na jednostkę objętości. Gęstość definiujemy jako stosunek masy m do objętość V.
Zadanie rozwiązał Jakub Fojcik uczeń klasy 7 ZSP w Borownie
Lekcja 2
- wyznacza objętość dowolnego ciała za pomocą cylindra miarowego
- planuje doświadczenie związane z wyznaczaniem gęstości ciał stałych i cieczy; mierzy: długość, masę, objętość cieczy
- wyznacza gęstość substancji, z jakiej wykonano przedmiot o kształcie regularnym za pomocą wagi i linijki lub o nieregularnym kształcie za pomocą wagi, cieczy i cylindra miarowego
- wyznacza gęstość cieczy i ciał stałych na podstawie wyników pomiarów; wykonuje obliczenia i zapisuje wyniki zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikających z dokładności pomiaru lub danych
Doświadczenie wykonał Jakub Fojcik uczeń klasy 7 ZSP w Borownie
Celem doświadczenia jest wyznaczenie gęstości ,,klocka’’ prostopadłościennego i na podstawie tabeli gęstości ciał, sprawdzenie z jakiej substancji jest wykonany.
Potrzebne przyrządy:
klocki wykonane z różnych substancji, siłomierz, lub waga, linijka.
Pomiary:
a) Każdy z członków zespołu waży dany klocek i zapisuje jego masę w gramach.
b) Każdy z członków zespołu mierzy długość, szerokość i wysokość klocka.
a1 = a2= a3 = b1 = b2= b3 = c1 = c2= c3 =
a śr = b śr = c śr =
V =a*b*c
V = .............
c) Obliczanie gęstości ,,klocka’’.
substancja |
masa [g] |
objętość [cm3] |
gęstość |
|
|
|
|
Doświadczenie 2
Wyznaczanie gęstości ciał stałych o nieregularnych kształtach.
Celem doświadczenia jest wyznaczenie gęstości ciała o nieregularnym kształcie i na podstawie tabeli gęstości ciał, sprawdzenie z jakiej substancji jest wykonane.
Pomiary:
a) Pomiar masy ciała.
m = ..... g
b) Pomiar objętości ciała.
- odczytanie objętości cieczy z cylindra miarowego
- odczytanie objętości cieczy z cylindra miarowego wraz z mierzonym ciałem
- obliczenie objętości ciała
V = .......
c) Obliczanie gęstości...
Dane: Szukane: Wzór:
substancja |
masa [g] |
objętość [cm3] |
gęstość |
|
|
|
|